Verbeter je online
vindbaarheid
Whitepaper Online Vindbaarheid
Verbeter je online vindbaarheid
De klant van tegenwoordig wil op elk moment snel vinden wat hij nodig heeft. dat is niet alleen doordeweeks van 9 tot 5, maar ook ’s nachts of in het weekend. hier heb je zelf waarschijnlijk ook wel ervaring mee. Waar kan je snel je band laten plakken, welke loodgieter staat er 24/7 voor je klaar, wie zorgt ervoor dat je weer naar binnen kan als je jezelf hebt buitengesloten en welke snackbar is er midden in de nacht open als je op weg naar huis zin hebt in een broodje beenham of vette hap?
Er zijn zoveel diensten en producten waar iemand op zoek naar kan zijn, maar wat gebeurt er als ze zoeken naar die van jouw onderneming? Komt jouw bedrijf dan goed in beeld? We geven je enkele handige tips om ervoor te zorgen dat je online spotlight helderder schijnt dan die van je concurrent.
Ga de dialoog aan met je klanten
Steeds meer bedrijfswebsites bieden de mogelijkheid om een recensie achter te laten. Veel ondernemers zijn toch een beetje huiverig voor de beoordeling van klanten. Vergeet echter niet dat deze beoordelingen de kans bieden om een relatie op te bouwen met klanten en de dialoog aan te gaan. Hier lees je meer in het artikel. ‘Extra omzet door online reviews’.
Vraag bijvooebeeld tevreden klanten een beoordeling achter te laten, maar wees ook niet bang voor iets minder positieve reacties. Neem ze serieus en reageer erop. Daarmee win je respect en straalt je bedrijf vertrouwen uit. Juist een ontevreden klant kun je op die manier blij verrassen en veranderen in een promotor van je bedrijf. Het is ook een mogelijkheid om je service of product onder de loep te nemen en verbeterpunten aan te pakken. Met de Real Review portal verzamel je gemakkelijk beoordelingen.
Linkbuilding
Zoals eerder beschreven heeft het plaatsen van je bedrijfsgegevens op verschillende sites een positief effect op je positie in de zoekresultaten van Google. Het internet is ooit bedacht als een netwerk dat bedrijven en personen verbindt. Niet gek dus dat netwerken wordt beloond. Dit is waar linkbuilding om de hoek komt kijken. Door links te plaatsen van andere websites op je eigen website en ervoor te zorgen dat andere ook naar jouw website doorlinken, werk je aan een sterk netwerk. Daarbij is het belangrijk dat de sites waarop je vermeld staat relevant en betrouwbaar zijn. Lokale links worden extra gewaardeerd bij linkbuilding.
Integratie sociale media
Gratis het bereik van je merk vergroten en snelle interactie met je klanten is mogelijk via social media. Een paar tips: vermijd korte reactie als ‘bedankt’ of ‘goede post’ op berichten van andere. Beter is om in de comments en posts te laten zien dat je verstand hebt van het onderwerp en betrokken bent. Deel ook links en afbeeldingen die je op andere websites en social media tegenkomt. Beschrijf erbij waarom je het deelt of stel je volgers een vraag. Dit is een makkelijk manier om een conversatie en betrokkenheid te stimuleren. Lees meer over de inzet van ‘Social media in onze kennisartikelen’.
Je website als visitekaartje
De potentiële klant heeft je gevonden. Nu draait het om de eerste indruk die je website achterlaat. Deze indruk is bepalend voor het vervolg en of de websitebezoeker ook voor jouw diensten en bedrijf kiest. Het design van je website verdient dus de nodige aandacht, net als de manier waarop je bezoekers aanspreekt.
Het doel
Denk bij het inrichten van je website goed na over het doel. Is het primair een visitekaartje voor je bedrijf, wil je bezoekers goed informeren of wil je dat de website conversie oplevert (zoals het plaatsen van een bestelling, een offerte aanvragen of contact opnemen)? We zien bijvoorbeeld vaak prachtige websites met het nieuwste design waar vergeten is de bezoekers naar een moment van actie te leiden. Dit noemen we ‘call-to-action’.
De inhoud
Op het internet willen consumenten snel vinden wat ze zoeken. websiteteksten moeten daarom makkelijk scanbaar en niet al te lang zijn. Gebruik daarom dikgedrukte woorden, witregels en tussenkopjes in de tekst. Splits een onderwerp op in deelonderwerpen en houd altijd in je achterhoofd wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Wat zou hij willen lezen? Lastige taal met woorden die alleen in de branche direct worden begrepen en ellenlange teksten kun je beter achterwege laten. Met een heldere structuur en de juiste informatie boei en bind je de klant.
Laat je website checken en ontvang persoonlijk advies.
Uniek
Zorg ervoor dat het materiaal dat je voor de website gebruikt ook daadwerkelijk van jou is. Teksten en afbeeldingen ‘lenen’ van andere websites is ‘not done’. Alles wat je op het internet vindt, is in principe beschermd onder de auteurswet. Unieke websiteteksten dragen daarnaast bij aan je online vindbaarheid. Met mooie, eigen foto’s maak je de website persoonlijker dan met standaardfoto’s uit een database.
Zoekmachine optimalisatie
Search Engine Optimization (SEO)
Om goed gevonden te worden in zoekmachines als Google en Bing kun je je website optimaliseren. Iedereen kan de basisprincipes van SEO leren. Een gouden tip waarmee je altijd bovenaan in de zoekmachines staat, bestaat helaas niet. De formules (algoritmes) die zoekmachines hanteren zijn niet volledig transparant en veranderen vaak. De richtlijnen voor optimalisatie dus ook. Hieronder vindt je een aantal tips om zo goed mogelijk gevonden te worden.
Besteed tijd aan een goede zoekwoord analyse
Zoekwoord analyse? Optimaliseren? Kort gezegd analyseer je welke zoekwoorden of zoektermen (een combinatie van woorden) je diensten goed beschrijven en voldoende kans bieden om hoog in de zoekresultaten te komen. Dat laatste is afhankelijk van het aantal zoekers en de concurrentie. stel, je bent een loodgieter in Amsterdam. De eerste zoekterm waar je waarschijnlijk aan denkt om je tekst mee te optimaliseren is ‘Loodgieter Amsterdam’. Daar zal inderdaad veel op gezocht worden. Maar velen bedachten dit ook. Knappe jongen die daarmee nog op pagina 1,2 of 3 van de zoekresultaten komt zonder ervoor te betalen.
Denk daarom na wat je bedrijf onderscheidt van andere in je branche. Gebruik je een bijzondere techniek, bied je specifieke diensten aan of een exclusief product? Juist deze woorden of woordcombinaties zijn geschikt als zoekterm. Denk niet alleen aan wat je bent maar ook aan wat je doet. Tuurlijk, er zoeken veel mensen naar een ‘loodgieter in Amsterdam’. Maar er zijn ook veel mensen die specifiek zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Zoals ‘gootsteen ontstoppen’. ‘rioolontstopping’ of ‘lekkage toilet’. Het gemiddelde aantal bezoekers per maand is wat lager, maar deze zoekers vinden dan wel jouw website.
Lokaal optimaliseren
Het wordt steeds belangrijker om lokaal te optimaliseren. Logisch, want wat heeft een schoenmaker uit Rotterdam eraan om in Eindhoven gevonden te worden? Ook Google geeft meer aan waarde te hechten aan lokale vindbaarheid. Bij linkbuilding zoals eerder beschreven worden lokale links extra gewaaerdeerd.
De vorm
Je website wordt geopend op desktops, laptops, tablets, smartphones en tv’s. Om op al deze schermen goed leesbaar te zijn heeft je website en responsive design nodig. Hierbij wordt de website aangepast aan de schermgrootte. Een responsive design draagt bij aan je online vindbaarheid in Google. Veel mensen (en dit worden er steeds meer) zoeken via smartphone of tablet. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt ruim 70% van de 12- tot 75 jarigen gebruik van mobiel internet.
Hoe denkt je klant?
Wat weet je eigenlijk van je klant? waarop baseert de klant de keuze voor jouw bedrijf en niet dat van de concurrent? Leef jezelf in en vraag het je huidige klanten. Deze kennis gebruik je om je (online) marketingstrategie efficiënter in te richten.
Strategische verwerking
Eenmaal een goede zoekterm gevonden is het zaak om deze zorgvuldig te verwerken in je websiteteksten. Vooral in de koppen en op de ‘achterkant’ van de website (alt-teksten van afbeeldingen, paginatitel en paginaomschrijving) krijgen zoekwoorden extra waarde. Gebruik daarbij ook begrippen die samenhangen met de zoekterm, zoals synoniemen. Schrijf je teksten voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine, het moet wel begrijpelijk en leesbaar blijven.
Tip!
Verwerk het zoekwoord of zoekterm ook letterlijk in de URL vann je website. Zelfs nieuwe wesites met een PageRank van nul (de waarde die Google aan een pagina toekent) kunnen zo boven websites met een hoge PageRank komen.
Dynamische content
Zeker eens in de 3 maanden komen de Google ‘crawlers’ langs om de inhoud van je website te indexeren. De crawlers houden ervan om nieuwe informatie aan te treffen. Hiermee laat je zien dat je website leeft en up-to-date is. Pas regelmatig de inhoud aan, plaats nieuwsberichten, voeg foto’s van projecten of producten toe en schrijf blogposts.
Wees geduldig
SEO is een marketingstrategie die zich op de lange termijn richt. Er is geduld nodig voor het resultaat zichtbaar is. De tijd dat strategisch plaatsen van een zoekwoord voldoende was, is verleden tijd. Het volstoppen van een tekst net zoekwoorden (keyword stuffing) wordt zelfs bestraft. wanneer je alle SEO-tips toepast kan het best even duren voor je resultaat boekt in de zoekmachines. Daarnaast blijft regelmatig updaten en aanpassen nodig met de spelregels die voordurend veranderen. Om op de hoogte te blijven van veranderingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie kun je de blogs in de gaten houden. Op zazoutotaal.nl vind je veel informatie over optimaliseren en online marketing.
De uitvoer
Een goede website maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Meer tips en tricks voor jouw website, vindt je in onze kennisartikelen. Veel ondernemers hebben geen tijd om zich te verdiepen in de fijne kneepjes van tekstenschrijven en webdesign. Geldt dat ook voor jou? Laat ons een professionele website voor je bouwen. Zo weet je zeker dat hij voldoet aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek, optimalisatie en online trends.
Snel meer bereik genereren
Een nieuwe website en je bedrijfsinformatie op verschillende platforms: goed bezig! Maar wat kunnen we nog meer doen om gevonden te worden? Alles wat hierboven is beschreven, is belangrijk voor de zogenoemde ‘organische vindbaarheid’. Gelukkig zijn er ook shortcuts, deze kosten wel geld. Om snel resultaat te boeken en meer bezoekers naar je website te leiden, kun je adverteren op Google.
Wat is een Google Adwords Campagne?
Google Adwords (oftewel Google ADS) is het meest gebruikte advertentieplatform in online marketing. Maar liefst 98% van de Nederlandse internet gebruikers zoekt regelmatig via Google. Om te zorgen dat je bedrijf zichtbaar is in Google, kun je betalen voor tekstadvertenties die naast, boven of onder de organische zoekresultaten staan.
Een advertentiecampagne opzetten
Bij het opzetten van een advertentiecampagne is een doordachte strategie essentieel. Het is zaak de campagne te richten op bezoekers die leiden tot conversie. Hiermee bedoelen we klanten die daadwerkelijk contact opnemen, een offerte aanvragen of een product bestellen. Denk hierover na bij je zoekwoord analyze. Zorg ervoor dat de advertentie antwoord geeft op de vraag die speelt bij de doelgroep.
Hoe denkt je klant?
Wat weet je eigenlijk van je klant? waarop baseert de klant de keuze voor jouw bedrijf en niet dat van de concurrent? Leef jezelf in en vraag het je huidige klanten. Deze kennis gebruik je om je (online) marketingstrategie efficiënter in te richten.
Advertentieteksten schrijven
De titel van een advertentietekst mag 25 tekens bevatten en de bodytekst 2 keer 35. Dit is inclusief spaties. Je bent dus beperkt in je advertentie en moet met weinig tekst tot de kern komen. Gebruik ieder teken optimaal om de zoeker te verleiden om op jouw advertentie te klikken. Hoe je ervoor zorgt dat jouw advertentie de aandacht trekt? Gebruik in ieder geval het zoekwoord minstens 1 keer in je tekst. Beschrijf waarom juist jouw product of dienst een uniek voordeel biedt (je Unique Selling Points) en welk probleem de klant ermee oplost. Zet een duidelijke call-to-action in de tekst: een korte, krachtige zin die tot actie aanzet. Bijvoorbeeld: ‘vraag een offerte aan’, ‘bestel direct’ of ‘lees meer’.
Hoe goed je ook bent met tekst, een taal- of typefoutje sluipt er soms in. Laat de advertentietekst daarom altijd nakijken. Het gebruik van KAPITALEN, herhalingen en sterretjes (*) is niet toegestaan. Mocht je toch moeite hebben met het schrijven van de juiste pakkende teksten besteed het schrijven van de teksten dan uit aan ZazouTotaal, wij hebben de juiste ervaring in het schrijven van de juiste advertentieteksten.
5 tips voor Google Adwords
- Gebruik de Keyword Planner van Google voor inzicht in het aantal keer dat er maandelijks naar een specifiek zoekwoord wordt gezocht.
- Zorg ervoor dat je advertentie goed aansluit op de gekozen zoekwoorden.
- Maak om te beginnen meerdere advertenties en meet wat het beste werkt voor je bedrijf.
- Ga op zoek naar inspiratie in teksten van de concurrentie en overtref deze.
- Gebruik liever niet de startversie van Google Adwords, deze is zeer beperkt. Voor maximaal rendement is het beter om je in de materie te verdiepen of het uit te besteden.
- Heeft u al een Google Adwords campagne? Doe dan de gratis Google Adwords check en ontvang geheel vrijblijvend een volledige campagne analyse en persoonlijk advies op maat.
Hulp nodig?
Online gevonden worden, het is belangrijk maar niet eenvoudig. Hopelijk heb je met deze Whitepaper een beter beeld gekregen van de mogelijkheden en de beste opties voor je bedrijf. Op onze website vind je nog veel meer informatie en tips. Wil je graag advies over het opzetten en optimaliseren van de online marketing voor je bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vraag gratis advies aan.
Wil je advies over online vindbaarheid? Of heb je een andere vraag over je online marketing?
Bel gerust (0492-236 015) of kijk op www.zazoutotaal.nl
Verbeter je online vindbaarheid
whitepaper Online vindbaarheid
Wat je ook zoekt online, je wil snel vinden wat je nodig hebt. dat is niet alleen overdag als je op zoek bent naar een slagerij bij jou in de buurt. Het kan voorkomen dat je direct een loodgieter of slotenmaker nodig hebt, ook als dat midden in de nacht of weekend is. Zoals jij zoekt naar bepaalde diensten, zo doen je klanten dat ook. Maar komt jouw bedrijf wel goed in beeld als ze zoeken naar jouw diensten of producten?
In deze whitepaper lichten we het belang van online vindbaarheid toe en geven we tips.
Vul je gegevens in om de whitepaper te downloaden.