Hoog in Google door middel
van website optimalisatie

Op basis van de analyse gaan we aan de slag met het inhoudelijke optimaliseren van de belangrijkste pagina’s op je site

Google website optimalisatie basis

SEO Essentials Pakket

SEO Checklist om te optimaliseren voor zoekwoorden? 

Dat is een rare zin om dit artikel mee te beginnen maar wanneer je verder leest en onze SEO

 checklist gaat gebruiken om beter gevonden te worden in Google op specifieke zoekwoorden dan begrijp je waarom wij dit artikel zo begonnen zijn en waarom dit een slecht voorbeeld is.

 

Wanneer je een leuk blog hebt geschreven of een pagina op je website plaatst, dan wil je natuurlijk ook graag dat deze vindbaar is in Google.

Het is van belang dat het zoekwoord waar je op wil scoren op sleutelposities voorkomt in je content. Hiervoor hebben we een SEO checklist. Dit is een lijst met plekken in je content waar het zoekwoord moet staan om goed gevonden te worden. Deze checklist kun je voor elke pagina op je website gebruiken.

SEO Checklist

Download de SEO Checklist hier >>>

Denk na over welke zoekwoord (ook wel keyword

) je graag op gevonden wilt worden. Je kunt dit zelf verzinnen of eerst een zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is cruciaal voordat je begint met het maken van content. Door het zoekvolume en de intentie op te zoeken van een zoekterm, kom je erachter of de zoekterm kansen voor je website/onderneming..

 doen.

 

Stel dat je gekozen hebt voor het zoekwoord “appeltaartrecept“. Wanneer je hier zelf op zou zoeken, welke van deze artikelen zou je dan relevanter vinden?

  • Een artikel met enkel één of meerdere appeltaartrecepten
  • Een artikel met de historie van de appeltaart, alle soorten appels, de voordelen van appeltaart serveren, tips voor waar je appeltaart kunt kopen en bijgevoegd ook een appeltaartrecept

Het tweede artikel lijkt misschien waardevoller, maar het is minder bruikbaar voor je bezoeker. Naast de vertroebeling van je zoekwoordrelevantie speelt ook de gebruikerservaring een rol.

Het is aan te raden om zo relevant mogelijke content voor elke zoekopdracht te maken. Daarom beginnen we deze checklist met de focus op één specifiek zoekwoord.

Bij SEO en met name zoekwoordoptimalisatie geldt de regel dat hoe verder naar voren een woord staat, hoe meer waarde het van Google krijgt.

“Hoe verder naar voren een zoekwoord staat, des te meer waarde dat zoekwoord van Google krijgt”

Het is dus aan te raden om je content van boven naar beneden te optimaliseren.

De belangrijkste plek voor een zoekwoord om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina heeft een unieke titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond.

Zorg ervoor dat het keyword waarop je gevonden wilt worden zo ver mogelijk vooraan in de title tag staat. Probeer niet te veel keywords of te vaak hetzelfde keyword in een titel te verwerken, dat vertroebelt namelijk en maakt de titel ook minder aantrekkelijk.

Enkele tips voor je title tag:

  • Gebruik een pakkende titel want anders zullen mensen er niet op klikken
  • Kies wel een logische titel die de inhoud van het artikel dekt
  • Een vraag als titel (met vraagteken) nodigt vaak uit en komt vaak ook overeen met een zoekopdracht uit Google
  • Titels met een aantal tips, geheimen, technieken of methoden doen het vaak goed, het symboliseert iets korts en praktisch
  • Stappenplannen en handleidingen doen het goed in de zoekmachines, door dit in de titel te verwerken nodig je uit tot lezen.

De meta description is de omschrijving van de pagina die je aan Google aanlevert. Plaats ook hier weer je gewenste zoekwoord. Ook hier is het aan te raden om een pakkende tekst te schrijven zodat mensen er daadwerkelijk op klikken in Google. Aan alleen gevonden worden heb je namelijk niks als niemand je website aanklikt.

Hoewel je zelf een meta description op kunt geven, moet je er niet vanuit gaan dat Google deze ook daadwerkelijk zal tonen in de SERP. Google kan namelijk zelf bepalen om een ander gedeelte uit je content te tonen wanneer dat relevanter is aan de zoekopdracht.

Als je kijk naar de url

 van dit artikel dan zie je imu.nl/seo-checklist.

 

Dat is een stuk meer leesbaar dan bijvoorbeeld imu.nl/blog/2020/10/01/category/seo/p=3999.

Houd je url het liefst zo overzichtelijk mogelijk en plaats ook hier weer je zoekwoord zo ver mogelijk vooraan.

Door je blogpost te beginnen met een afbeelding nodig je uit tot lezen/klikken, een plaatje zegt meer dan duizend woorden. In WordPress

 heet dit een uitgelichte afbeelding en je ziet ook in dit artikel een voorbeeld.

 

Naast het uitnodigende draagt een afbeelding ook bij aan je SEO. Je kun een afbeelding optimaliseren

 door je zoekwoord op deze 4 plaatsen te verwerken:

 

  1. De bestandsnaam
  2. De titel
  3. De alt tag
  4. Het onderschrift

Een broodkruimelspoor toont het pad dat de bezoeker heeft afgelegd om op je pagina te komen. Via een broodkruimelspoor kan de bezoeker snel terug naar de homepage of de bovenliggende categorie. Je kunt deze ‘breadcrumbs’ tevens zien als interne links

 die eveneens een SEO-functie hebben. Daarnaast bevat de breadcrumb

Een breadcrumb (NL: broodkruimelspoor) toont het pad dat een bezoeker vanaf de homepage heeft afgelegd om op een bestemmingspagina te komen. Via een broodkruimelspoor kan de bezoeker snel terug naar de homepage of de..

 ook weer het keyword waar je op gevonden wilt worden en dus hoort het in deze checklist.

 

Je blog begint normaliter altijd met een titel. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde ‘Heading 1’ tag is (ook wel Kop 1). Verwar deze niet met je title tag, hoewel deze vaak identiek zijn qua tekst zijn het twee verschillende titels. De title tag is de titel van je hele pagina (die in de zoekresultaten

 wordt getoond), de H1 is de titel van de content op deze pagina (die op de pagina zelf wordt getoond). Plaats de keywords waar je op gevonden wilt worden ook hier weer zover mogelijk vooraan in de titel.

 

Gebruik je zoekwoord in de eerste alinea van je artikel en bij voorkeur als eerste woord van de eerste alinea zolang dat logisch is. Belangrijkste aan de eerste alinea is dat je net als bij de titel pakkend bent en uitnodigt tot verder lezen. Het voorbeeld in dit artikel is een slecht voorbeeld, we hebben namelijk geen logische eerste zin gebruikt.

Wanneer je jouw zoekwoord dik drukt dan zal het een heel klein beetje extra waarde van Google krijgen. Dit hoef je overigens maar eenmaal te doen. Meerdere malen zal geen verschil maken.

Naast je eerste alinea is het aan te raden dat je het zoekwoord nog een aantal malen voor laat komen in de verdere tekst van je pagina. Geef echter de voorkeur aan het verwerken van je zoekwoord in alle bovenstaande en onderstaande stappen in plaats van je teksten vol te proppen met het zoekwoord.

Gebruik je tussenkoppen? Maak dan gebruik van zogenaamde heading tags

 en verwerk daar ook weer je zoekwoord in. Alles stappen in dit artikel zijn bijvoorbeeld een Kop 2 (H2). Heb je ook subparagrafen? Gebruik dan ook Kop 3 en eventueel Kop 4.

 

Hoe lager het getal achter de H, des te meer waarde de woorden in die kop van Google krijgen. Een Kop 2 is dus belangrijker voor Google dan een Kop 3. Tussenkoppen zorgen voor orde en maken je teksten ook beter leesbaar.

Het voordeel van het gebruik van tussenkoppen is dat je ook gebruik kunt maken van een inhoudsopgave in je artikel. In dit artikel zie je bijvoorbeeld een index met daarin alle stappen (kop 2). Je kunt zo makkelijk naar de verschillende secties van dit artikel navigeren.

Bijkomend voordeel is dat Google zo ook je artikel beter kan ontleden en ook specifieke secties van je content kan indexeren

. Zo kan deze sectie nu door Google geindexeerd worden wanneer er iemand in Google zoekt op een zoekopdracht zoals “Hoe maak ik een inhoudsopgave van tussenkoppen?”. Google kan deze gebruiker dan direct naar stap 12 van dit artikel sturen.

 

Naast het verwerken van je specifieke zoekwoord kun je uitbreiden met brede zoektermen rondom dit zoekwoord. Als je gevonden wil worden op ‘aangeraden aandelen’, kun je die woordcombinatie exact zo plaatsen. Wanneer je echter ‘deze aandelen worden door kenners aangeraden’ in de tekst plaatst, hebben we het over een zogenaamde brede zoekterm. Alle woorden staan er wel in, maar er staan andere woorden tussen. Dit is veel logischer voor Google dan meerdere malen het exacte keyword.

Constant dezelfde bewoording oogt namelijk al snel onnatuurlijk. Googles semantische zoekmachine

 is tegenwoordig slim genoeg om dergelijke zinnen te ontleden en te begrijpen. Wees dus niet bang om vrijuit te schrijven. Je doet er goed aan om hier tijdens het toepassen van de checklist rekening mee te houden.

 

Stap 15: LSI & synoniemen

Naast brede zoektermen kun je nog een stapje verder gaan. Latent semantic indexing keywords (LSI) zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan in Google kunt vinden. Deze vind je bij vrijwel iedere zoekopdracht in Google.

Google geeft je op een presenteerblaadje de verwante zoekwoorden waar door gebruikers veel op wordt gezocht en die je dus zou kunnen opnemen in je artikel. Net als brede zoektermen is Google heel goed in staat om synoniemen en verwante zoekwoorden in je tekst te herkennen. Zelfs spelfouten haalt Google moeiteloos uit je tekst en uit de zoekopdrachten van gebruikers.

Hoewel we met deze checklist het idee kunnen geven dat je jouw content moet herschrijven naar een relevante, geoptimaliseerde pagina voor een specifiek zoekwoord, willen we je op het hart drukken om dit met mate te doen en niet te gaan keywordspammen. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd en het betekent dat je een tekst te vol hebt gepropt met een bepaald zoekwoord. Daarmee haal je vaak het leesgemak uit je content en dat gaat ten koste van de gebruikerservaring.

Deze zogenoemde SEO-teksten maken je content vaak saaier en statischer, waardoor je minder gemakkelijk een emotie bij je lezer weet te raken. Hierdoor behaal je minder reacties, deelacties en andere vormen van conversie

. Daarnaast word je er door Google voor afgestraft.

 

De beste manier om je pagina’s en blogartikelen te schrijven, is om deze niet te schrijven met SEO in je achterhoofd. Dergelijke pagina’s zijn van mijlenver te herkennen en lezen een stuk minder prettig voor je bezoeker. Google vindt de leesbaarheid en bruikbaarheid van je pagina het belangrijkste. Schrijf daarom eerst je pagina of artikel voor je bezoeker. Kijk vervolgens met onze checklist of je een aantal verbeterslagen kunt maken om vervolgens beter vindbaar te worden in Google op de zoekterm waar je de pagina voor optimaliseert.

Het internet is een multimediale omgeving en je doet er goed aan om dat ook binnen je website te hanteren. We gaan daarom nu wat verder dan alleen het plaatsen van zoekwoorden en kale tekst. Om beter te scoren in Google raden we je aan om te werken met rijke content.

Hoe rijker een pagina op je website is, hoe waardevoller zowel je lezer als Google deze zal vinden. Met rijk bedoelen we dan de verschillende soorten media die je aanbiedt, zoals tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics

, polls, reacties, interne links, uitgaande links of social media shares.

 

Hoe meer van deze factoren jij verwerkt in een artikel, hoe waardevoller dat artikel wordt. Daarnaast speelt ook Video SEO

 een rol.

 

We raden je aan om zogenaamde ‘monsterartikelen’ te maken, in deze video legt Martijn uit hoe je dat doet en je ziet dat we hiermee zelf ook meteen dit artikel verrijken met een video:

Misschien dat je hier niet meteen aan denkt maar ook het plaatsen van links naar andere (waardevolle) websites die relevant zijn aan jouw artikel wordt als waardevol gezien door Google. Links naar andere websites noemen we ‘outbound links’.

Google is goed in staat om toonaangevende content omtrent een bepaald onderwerp in kaart te brengen en verbanden daartussen te zien. Juist door de waarde voor je bezoeker voorop te stellen (met objectieve verwijzingen naar anderen) in plaats van enkel te focussen op jezelf word je door Google beloont. Een linkje naar Wikipedia (een website met een hoge autoriteit) bijvoorbeeld kan bevorderlijk werken voor de positie van je artikel in Google.

Plaats je blogberichten ook in categorieën. Via WordPress is dat bijvoorbeeld de standaard. Kies voor duidelijke blogcategorieën die geen tot weinig overlap hebben en optimaliseer deze ook voor Google. Kies altijd één categorie in plaats van meerdere aan te vinken (Google vindt dat onlogisch). Door je categorie ook weer te geven op je blog draag je bij aan een duidelijke SEO structuur van je website.

Ben je klaar met je tekst? Denk dan na het plaatsen van elk artikel even een paar seconden na over welke woorden kenmerkend zijn voor dit artikel en zorg ervoor dat deze woorden verspreid over je website interne links worden naar je nieuwe artikel.

In dit artikel zie je bijvoorbeeld ook talloze interne links naar andere artikelen op onze website. In onze Phoenix software doen we dit geautomatiseerd. Zo kan een nieuw artikel maar zo ineens tientallen links uit je eigen site ontvangen ook al staat het net online!

Staat je artikel online? Tweet het dan even op Twitter zodat je direct een eerste backlink

 naar dat artikel hebt (wordt snel door Google opgepakt). Plaats het ook even op je Facebook

Facebook marketing is vandaag de dag een van de meest interessante manieren van online marketing.

 en bijvoorbeeld je LinkendIn profiel. Heb je een mailinglijst waar je jouw artikel naartoe wilt sturen? Wacht dan altijd eventjes met mailen nadat je het op Twitter en Facebook hebt gezet. Bezoekers

Hoe krijg je meer bezoekers naar je website? Bezoekers zijn het eerste ingrediënt voor een succesvolle online strategie. Je kunt een schitterende website of webshop maken, maar zonder bezoekers heb je daar..

 van deze platformen reageren namelijk vaak sneller en positiever en je eerste reacties zijn vaak bepalend voor de verdere interactie op je blog.